Hoortoestellen bevatten meer software en worden bestuurd door apps, audiciens ontvangen de vragen. Een inpakrobot neemt de medewerker steriele medische hulpmiddelen veel werk uit handen, maar het schoonmaken van bijvoorbeeld een operatierobot is complexer en vraagt meer concentratie.
Nu steeds meer klantcontact digitaal en online is, wordt persoonlijk contact en maatwerk voor de creatieve vakman juist steeds belangrijker. Deze trends en meer staan in het nieuwe trendrapport voor de sector Specialistisch vakmanschap.
Met trendonderzoek achterhaalt SBB welk effect de ontwikkelingen hebben op het werkveld waarvoor het beroepsonderwijs opleidt. Ook wordt duidelijk wat dit betekent voor de benodigde vaardigheden en taken van de toekomstige beroepsbeoefenaar. Vakopleidingen gebruiken deze informatie om hun opleidingen actueel te houden en bedrijven spelen met deze kennis in op nieuwe trends.
Het trendrapport Specialistisch Vakmanschap bestaat uit twee delen: Creatief vakmanschap en Gezondheidstechnisch vakmanschap.
Digitale services
De gezondheidszorg kent steeds meer digitale contactmomenten. Daarmee kun je werkprocessen slimmer en efficiënter inrichten. Een audicien heeft al online contact voor het eerste bezoek van de cliënt. De begeleiding en het monitoren van het hoorapparaat kan op afstand. De apparaten kunnen van alles: muziek streamen, valdetectie, waarschuwingssystemen en andere online diensten koppelen. Dit vraagt om nieuwe serviceverlening, zoals chatopties en videoconsulten. Ook krijgen audiciens vaker technische vragen over nieuwe functionaliteiten.
“Wat je ziet, is dat de audiciens voor veel meer vragen worden benaderd. Ze worden, ook in de winkel, overspoeld met vragen van klanten waarbij de software niet werkt of met vragen over de software of app. Dat zijn allemaal zaken die er bij zijn gekomen.” - Dennis Havermans (Beter Horen)
Robotisering
Robots voeren operaties preciezer uit en nemen zwaar of gevaarlijk werk over, bijvoorbeeld de inpakrobot die het inpakwerk doet. De medewerker steriele medische hulpmiddelen kan zich dan richten op het werk waarvoor die is opgeleid: instrumenten controleren op reinheid, functionaliteit en compleetheid.
Ook maakt de chirurgische robot steeds meer complexe instrumenten schoon waarmee het werk ook gecompliceerder wordt. De medewerker steriele hulpmiddelen moet de ingewikkelde robot die bestaat uit kleine veertjes en bewegende onderdelen schoonmaken. Dit werk vereist een steeds hogere concentratie van de medewerker.
Bekijk de trendrapportage Gezondheidstechnisch vakmanschap
Creatief vakmanschap
Online aanwezigheid is tijdens de coronacrisis nog belangrijker geworden. Door ervaring met snelle thuislevering van online aankopen verwacht de klant ook van de juwelier een snelle service.
“De juwelier uit 2030 is veel actiever in de markt en met name online om mensen te bereiken. Zo is deze dus op een hele andere manier met de markt bezig. De juwelier uit 2030 krijgt een product binnen en zet dat gelijk online. Afwachten tot de klant binnenkomt in de winkel is er niet meer bij.” - Ab van Hell (van Hell Juweliers)
Door het online aanbod van uurwerken is kwaliteitscontrole en bescherming van het vak belangrijker geworden. Merken van het hoge segment zijn steeds kieskeuriger in aan wie ze onderdelen leveren. Juweliersbedrijven moeten gecertificeerde uurwerktechnici in dienst nemen zodat zij gecertificeerd zijn om specifieke merken zelf te repareren.
Personalisering en beleving
Klantenservice en klantencontact zijn persoonlijker geworden. Deze trend geeft meer ruimte aan nichespelers. Persoonlijk contact met de klant schept vertrouwen. Je kunt als vakman goed uitleggen wat en hoe er gerepareerd moet worden.
Sander Melenhorst (Melenhorst Antiek) vertelt: “Ik repareer niet alleen de klokken, maar ik breng ze en ik hang ze indien gewenst zelfs op bij de klant. Dat is wel een verschil met de service die mijn vader zijn klanten 30 jaar geleden aanbood."
Bekijk de trendrapportage Creatief vakmanschap
Trendmethodiek
Voor de trendrapporten heeft SBB een trendmethodiek opgezet. Die bestaat uit het verzamelen van informatie, expertinterviews en validatiesessies met de adviseurs praktijkleren van SBB. Met het constant ophalen van trendinformatie zorgt SBB ervoor dat het trendonderzoek geen momentopname is maar een dynamisch proces, waarbij signalen over trends en nieuwe ontwikkelingen continu met elkaar worden gedeeld.